måndag 25 februari 2013

ATT DRA GRÄNSER

Hej mina fina läsare.
 
För ca 2 år sedan gjorde jag vad ja trodde då min kompis en tjänst, en hjälpande hand men det skulle visa sig 1 år efter att det var det största misstaget jag hittills och förmodligen för all tid jag gjort. Jag ska berätta, läs och lär kära ni.
 
Min största och främsta egenskap jag förmodligen har är att jag gillar att ställa upp och hjälpa mina nära och kära, även helt okända ibland med tanke på alla skallgångskedjor jag gått med i. Jag lärde känna den här killen då ca 19-20 år gammal, vi träffades genom Jessica som då kände honom. En sommardag knackade det plötsligt på dörren, där stod han. Förklarade att han hade lånat nått av min dåvarande hyresvärd (på den tiden var jag rökare) vi satte oss på min uteplats. Pratade, lärde känna varandra väldigt bra och snabbt, en del cigg gick åt och en massa kaffe minns jag. Vår vänskap växte sig starkare och närmare då bodde vi också grannar, avståndet oss emellan gjorde att vi umgicks mer eller mindre varje dag. Jag mådde riktigt bra med den människan i min närhet, han gjorde mig glad som ingen annan, fick mig att känna mig mer speciell än någon annan i hela världen. Vi hade alltid nära till skratt, inte en tråkig stund jag minns. En dag började vi dela med oss och prata om våra svåra tider i livet och vad vi gått igenom. Jag kan minnas hur jag började känna "ansvar" att hjälpa honom, jag ville så gärna försöka hjälpa honom att komma rätt i livet, en hjälpande hand. Så det var precis vad jag gjorde. Många gånger fick han mat, pengar, ciggaretter, min dörr stod alltid öppen. Till slut tog jag in honom, han fick bo hos mig när det blev tufft.
 
En "vacker" dag sträckte jag ut min hand åt honom ännu längre, idag vet jag att det var för långt där skulle jag dragit gränsen.. Vi ringde till operatören 3 och skaffade honom ett abonnemang, i mitt namn med för hans användande. Allt funkade jättebra, räkningen betalade han och det rullade på. Helt plötsligt så stod jag där uppskriven på 2 abonnemang åt honom men det funkade det också.
 
En dag kom jag hem från jobbet. Där låg han kvar i soffan, med täcket runt sig och datorn nära sig. Jag kände hur jag började tröttna på hur lite han faktiskt ansträngde sig att göra nått. Funderade mycket den dagen. Kvällen kom. Det bara kom, de här funkar inte längre om du inte anstränger dig och gör nått, vill du inte de så får du finna ett annat boende. Här gick jag och jobbade, städade, lagade mat, tvättade osv men inget han gjorde det fick mig att tröttna. Innan jag nästan visste ordet av det så var han ute och i ett nytt boende. Allt gick så fort och det blev så konstigt. Den dagen tog även våran vänskap sakta men säkert farväl tills den dagen då det dog ut helt. Jag fick längre inte tag på honom och så en dag låg det ett mindre roligt brev i lådan. INKASSOKRAV. Jag bara rös i hela kroppen, det blev inte det första. Alltså så betalade han inte räkningarna längre och satte mig i en djup och fruktansvärt jobbig sits. Jag kämpade och kämpade utan resultat att få tag på honom, fick bara betala och se glad ut. Jag har full kontroll på räkningarna jag betalat åt honom men den summan jag lagt ut vill ja inte ens veta, förmodligen hade den kunnat rädda mig idag. Det värsta av allt mitt i detta var eller är nog inte pengarna de är sveket han lämnade mig med. Jag förstod att vad han gjort under hela vår vänskap är att utnyttjat mig, han visste precis hur han gjorde och hur han skulle göra det. Då såg jag det inte och man gör inte det så länge ingen utifrån ser, idag ser jag det så tydligt att jag inte kan förstå hur jag inte kunde göra de då.
 
För någon vecka sedan var en av milstolparna nära och nu har jag passerat den. Ett abonnemang är avslutat och nu är jag bara kvar med ett (bortsett från mitt egna). Idag har jag smakat på milstolpen nr 2, det andra abonnemanget kommer avslutas den 26 maj 2013. Jag har väntat så länge på denna dag och jag är så tacksam att den snart är här men under tiden fortsätter jag kämpa. Jag vill bara upplysa er och dela med mig av detta för att hur bra vänner ni än är så vad du än gör bind aldrig upp dig på något för någon annan ALDRIG, du gör varken dem eller dig själv en tjänst om det skiter sig. Jag kan säga såhär att jag önska jag hade lånat honom 10,000:- istället för det jag gjorde. Många gånger har jag fått frågan om jag skulle kunna förlåta honom om han bad om det. Jag säger att nej det skulle jag inte göra men mina vänner idag säger att du skulle nog göra det för du är så snäll. Om jag skulle göra det mot all förmodan så är jag i alla fall säker på att han skulle få jobba riktigt hårt för det. Jag tänker inte på det så, jag bara jobbar på att försöka glömma och gå vidare. Det enda som påminner mig idag är räkningen som kommer varje månad och när den sen försvinner så planerar jag att glömma, glömma för alltid. Han förtjänar inte en plats i mitt liv längre. Idag vet jag vilka mina VÄNNER är, det finaste och dyrbaraste jag har, jag kommer alltid ställa upp till 100% för dem men idag vet jag vart min gräns går men jag litar på dem.
 
Så vad ni än gör. Tänk er för riktigt riktigt noga innan ni tar ert beslut. Hade jag fått någon annans mening om det innan hade jag förmodligen aldrig gjort det så prata med någon innan i så fall. Behöver inte gälla just ett abonnemang men att binda sig för någon annan är stort, jag fattade inte då vad jag gjorde men idag gör jag det och de kunde gått värre.
 
Man lär sig av sina misstag men tro mig, detta misstaget vill ni inte göra.
 
 
 
All kärlek och många kramar till er ALLA.
 
MALIN

Inga kommentarer: