lördag 9 februari 2013

Systertid

Hej mina fina läsare.

Fick mig en minst uppfriskande promenad förut och jag såg mer eller mindre ut som en snögubbe när jag kom hem för helt plötsligt bara vräkte det ner massa snö och det la sig fint på backen.



När jag kom hem så åt jag lite lunch som bara var att värma, så skönt när man har lådor som man bara kan ta från frysen och värma. Under tiden jag åt så började filmen Big Mommas House, sån underbar och rolig film. Har ni sett den? Plötsligt knacka det på dörren och det var syster yster som kom, mamma också då hon kört henne hit. Vi satt och prata lite men sen bar det av till affären för att handla kvällens middag och mys, vi slog till på efterrätt idag också, lite festligt får det vara till mello tycker jag.





Inköpet slutade med ingredienser till en härlig huvudrätt bestående av en potatisgratäng, fläskytterfilé, rödvinssås och sallad, till efterrätt bestämde vi oss för att göra pannacotta (lite festligt, precis som det ska vara till mello). Blev även chips, godis och läsk till kvällen.

Väl hemma igen så packade jag upp alla varor och började förbereda maten medan en tonåring slängde sig i soffan och fortsatte kolla på Big Mommas House tillsammans med dator och mobil, typiskt tonåringar om jag får säga det. Men när potatisen skulle skivas med hjälp av min fantastiska köksmaskin som jag älskar då kom det någon ut till köket och hjälpte genast till lite, det gör ju sig nästan självt liksom.





video

Som ni hör så kanske ni förstår att den filmen är rolig. 



video

Måste ju visa er hur fantastisk min köksmaskin är thihi.

När all mat var förberedd så började jag med pannacottan, man blandar bara mjölk och grädde sen tillsätter man bara pannacottapåsen, rör om sen kokar man upp det på spisen ett tips var försiktig så det inte kokar över som jag råkade göra nu ikväll, inte så lite heller, förlorade en portion där. Men annars går det enkelt och smidigt. Sen häller man bara upp det i valfritt glas och ställer in i kylen och där ska dem stå i minst 40 min så man kan göra dem innan maten så man inte glömmer av dem.




Man får även med en påse med bärpulver som man blandar med en mängd vatten och låter också den stå i kylen men den behöver bara ett par minuter, den ska man sedan placera på pannacottan.



När allt var förberett och klart så återstod bara en sak, DISKEN!


Ska ta tag i den nu och kolla till gratängen som står i ugnen med syster min fortfarande ligger kvar i soffan. Men tycker det är mysigt att få ro om henne och att få ha henne här, älskar systertid. Och snart börjar ju mello och SVT1 funkar fortfarande. Vem håller ni på i mellot? Ha en fortsatt fin kväll kära läsare, hörs senare med bilder på den smarriga maten och efterrätt mm.




All kärlek och många kramar till er ALLA.

MALIN

Inga kommentarer: